Skip to content
Home » Blog » Udruženja građana

Udruženja građana

Osnivanje udruženja u Srbiji

Osnivanje udruženja u Srbiji omogućava građanima da lako i zakonito registruju organizaciju za ostvarivanje zajedničkih interesa. U ovom tekstu objašnjavamo postupak osnivanja udruženja u Srbiji korak po korak, uključujući pravne korake i potrebnu dokumentaciju.


Šta je udruženje?

Udruženje je dobrovoljna, nevladina i neprofitna organizacija koju osnivaju fizička ili pravna lica radi ostvarivanja zajedničkih ciljeva i interesa. Udruženja mogu imati različite svrhe, kao što su humanitarne, kulturne, sportske ili ekološke aktivnosti.


Koraci za osnivanje udruženja

1. Održavanje osnivačke skupštine

Prvi korak u osnivanju udruženja je organizovanje osnivačke skupštine, na kojoj se:

  • Donosi odluka o osnivanju udruženja.
  • Usvaja statut udruženja.

Za osnivanje udruženja potrebno je najmanje troje osnivača.

2. Izrada statuta

Statut je ključni dokument koji definiše pravila i ciljeve udruženja. On sadrži:

  • Naziv i ciljeve udruženja.
  • Delatnosti koje će udruženje obavljati.
  • Adresu sedišta.
  • Pravila o članstvu, upravljanju i finansiranju.

Precizna izrada statuta je neophodna za pravilno funkcionisanje i kasniju registraciju.

3. Registracija kod Agencije za privredne registre (APR)

Za registraciju udruženja potrebno je pripremiti sledeću dokumentaciju:

  • Popunjenu prijavu za registraciju.
  • Osnivački akt ili zapisnik sa osnivačke skupštine.
  • Statut udruženja.
  • Dokaz o uplati administrativne takse.

Registracija se vrši elektronski putem portala APR-a. Za ovaj proces je potreban kvalifikovani elektronski potpis.

4. Odabir naziva i sedišta

Naziv udruženja mora biti jedinstven i u skladu sa zakonom. Pre registracije, naziv možete proveriti u Registru privrednih subjekata APR-a. Takođe, potrebno je odabrati adresu sedišta za zvaničnu korespondenciju.


Nakon registracije

Otvaranje računa u banci

Udruženje treba da otvori poslovni račun u banci kako bi moglo da obavlja finansijske transakcije.

Prijava Poreskoj upravi

Udruženje je obavezno da se prijavi u Poreskoj upravi. Pored toga, treba razmotriti da li će udruženje ući u sistem PDV-a.

Organizacija rada

  • Formiranje izvršnih organa (npr. upravni odbor, predsednik).
  • Obezbeđenje vođenja tačne finansijske evidencije.
  • Prijava zaposlenih, ukoliko udruženje planira zapošljavanje, i pridružavanje radno-pravnim propisima.

Zašto angažovati knjigovođu?

Pravilno vođenje finansijskih poslova ključno je za uspešan rad udruženja. Knjigovođa može:

  • Voditi evidenciju prihoda i rashoda.
  • Pripremati poreske prijave i izveštaje za APR i druge institucije. Redovne poreske prijave uključuju mesečne ili godišnje obračune PDV-a, dok se izveštaji za APR odnose na dostavljanje finansijskih izveštaja, kao što su bilansi stanja i uspeha.
  • Upravljati namenskim sredstvima iz donacija ili projekata.
  • Savetovati vas o zakonskim obavezama i finansijskom planiranju.

Angažovanje profesionalne knjigovodstvene agencije omogućava osnivačima da se fokusiraju na ostvarivanje svojih ciljeva, dok stručnjaci brinu o zakonitosti i finansijama.

Osnivanje udruženja u Srbiji
Vođenje knjigovodstva za Udruženja

Kontaktirajte nas!


Saveti za uspešno osnivanje udruženja u Srbiji

  1. Jasno definišite ciljeve i aktivnosti udruženja pre osnivanja.
  2. Konsultujte pravnog savetnika ili knjigovođu kako biste osigurali ispravnost dokumentacije.
  3. Informišite se o mogućnostima finansiranja udruženja, kao što su domaći i međunarodni konkursi.

Osnivanje udruženja može biti važan korak ka doprinosu zajednici i ostvarivanju važnih ciljeva. Pravilnim planiranjem, zakonitom procedurom i podrškom stručnog knjigovođe, vaše udruženje može uspešno započeti svoj rad.